Nabokrig på altanerne

Ahh sol og varme – tid til at nyde livet på altanen. Men højlydt mobilsnak, dryp fra overboens altankasser, grill-os, vildfarne cigaretskodder, larm fra naboens fester sætter sindene i kog, skaber konflikter og det stopper for nydelsen på altanen. Ifølge Bolius skaber det stigende antal altaner i byerne en øget efterspørgsel efter hjælp til at håndtere naboens irriterende altan-vaner.

 

Hvilke altanvaner irriterer os mest?

”Den adfærd, man har inde i lejligheden, rykker man ud. Man laver mad, ryger, snakker og samles med venner. Mange glemmer bare, at alle ens naboer sidder rundt om. Problemerne bliver utroligt synlige, når vi sidder så tæt på hinanden,” siger formidlingschef Kristine Virén fra Bolius til TV2 og Berlingske.

Når danskerne henvender sig til Bolius om altankonflikterne, er det som regel for at få oplyst, hvad de har af rettigheder, og hvilke regler der er på området. ”Det er ofte ikke for at få hjælp til at løse konflikten, de vil bare vide, hvem der har ret. De håber at have ret i forhold til noget lovgivning,” forklarer Kristine Virén.

 

De altanvaner, der irriterer os mest

På TV2s netavis ses en liste over altanvaner, der irriterer os mest:

– Når overboen vander blomster, drypper der vand ned til underboen
– Naboen har dyr på altanen, som larmer eller lugter
– Der kastes cigaretskodder
– Højlydt mobilsnak (evt. af privat karakter)
– Larmende fester og selskaber på altanen
– Overboen har sengetøj hængende til tørre ned mod underboen
– Store afskærmninger på naboaltanen
– Rod, skrald mm. på naboaltanen, der skæmmer og lugter

Kilde: Erfaringer fra Bolius og KAB

 

Gode resultater hos KAB med konfliktmægler

Flere boligselskaber er begyndt at ansætte deciderede konfliktmæglere, som skal forsøge at forhindre, at nabostridighederne eskalerer til nabokrig. En af dem er konfliktmægler Anja Hofgaard fra boligselskabet KAB, der administrerer cirka 50.000 lejemål i hovedstadsområdet. ”Det er klart, at konflikterne også udspiller sig på altaner. Mange gange hænger det sammen med, at man allerede har en konflikt. Det kan selvfølgelig godt starte derude, men konflikterne hænger tit sammen på andre måder,” siger hun til TV2.

Hun mener, at mange i dag ikke får dannet en relation til naboerne, når de flytter ind i en ejendom. Derfor føler mange ikke, at de kan gå op og henvende sig, når problemerne opstår, og så kan konflikten eskalere. Hos KAB har erfaringerne med konfliktmæglerne været gode. Evalueringen efter det første år med tiltaget har vist, at 80 procent af dem, som laver en aftale ved mæglingen, efterfølgende ikke ønsker at klage alligevel.

 

Konfliktmægling

Står du med en konflikt, som du mener en konfliktmægler skal hjælpe med at løse, så anbefaler vi i Vest Administrationen, at du først går til din bestyrelse. Bestyrelsen kan derefter gøre sig overvejelser om, hvorvidt der skal tilknyttes en konfliktmægler. Al konfliktmægling skal være frivillig, udføres af en upartisk tredjepart og være fortrolig. Gevinsten ved mægling er, at bestyrelsen ikke selv bliver en del af konflikten. En konfliktmæglers job er at sætte nogle rammer op og hjælpe folk på vej, så de i bund og grund selv løser konflikten.

 

Gå mere i dybden

Berlingske: Derfor opfører din nabo sig som en idiot på sin altan, og du gør nok det samme.

TV2: Nu foregår nabokrigen på altanerne. Disse vaner irriterer os mest.

 

Brug for vejledning

Du er naturligvis også velkommen til at kontakte jeres ejendomsadministration, hvis du har brug for råd og vejledning.

Oversigt over medarbejdere.

 

« Tilbage til oversigt

 

Log på ProBo


Klik på linket nedenfor og log på din ejendoms ProBo, hvor du kan hente ejendommens nøgledokumenter m.m.


https://probo.dk/

Hvad leder du efter?


Brug formularen til at finde det du søger i vores mange artikler omkring andelsboliger, ejerboligforeninger og ejendomsadministration: