Hvad er bestyrelsens ansvarsområde?

Bestyrelsesansvar

 

Bestyrelsens ansvarsområde beskrives her:

Bestyrelsesansvar tager afsæt i Selskabslovens § 115, der pålægger en bestyrelse at varetage den overordnede strategiske ledelse samt en forsvarlig organisering af virksomheden. Ansvaret er individuelt og gælder både handlinger og udeladelser, og du hæfter med hele din formue.

Det er dog yderst vanskeligt for en sagsøger, at gennemføre et erstatningskrav mod dig, som bestyrelsesmedlem, hvis du i en given situation har handlet ud fra, hvad en almindelig samvittighedsfuld person ville have gjort i situationen. Herudover har du mulighed for at flytte din risiko over på en forsikring og sikre dig, at jeres rådgivere og samarbejdspartnere har deres forsikringer på plads.

 

For ejerforeninger

Du finder jeres ansvarsområder som bestyrelse i ejerforeninger, beskrevet i § 9 i jeres vedtægter, der i dens ordlyd kan variere, men som udgangspunkt indeholder følgende:

Stk. 1. Bestyrelsen har ledelsen af ejerforeningens anliggender

Stk. 2. Det påhviler bestyrelsen at sørge for god og forsvarlig varetagelse af ejendommens anliggender, herunder overholdelse af god skik og orden, betaling af fælles udgifter, tegning af sædvanlige forsikringer (herunder brandforsikring, kombineret grundejerforsikring og eventuel bestyrelsesansvarsforsikring), renholdelse, vedligeholdelse og fornyelser i det omfang, sådanne foranstaltninger efter ejendommens karakter må anses for påkrævede.

 

For andelsforeninger

Bestyrelsesansvaret er ikke så eksplicit beskrevet i vedtægterne, men i udgangspunkt er ansvaret det samme.

 

I praksis

Det betyder, at I agerer som ”generalforsamlingens fuldmægtige,” at I påtager jer at varetage drift og vedligeholdelse, aftaler med leverandører, husordenssager, tegning af forsikringer og løbende holder et vågent øje med, at økonomien og jeres budgetter overholdes. Det er også bestyrelsens ansvar at stå for en eventuel ansat ejendomsfunktionær/vicevært og tilse, at denne varetager de pålagte opgaver. For andelsboligforeninger er køb og salg af andelsboliger også en del af bestyrelsesansvarsopgaver. Oftest er denne opgave dog overdraget til foreningens administrator.

 

Hvad, hvis jeg ikke længere er i bestyrelsen?

Dit bestyrelsesansvar går tre år tilbage. Det vil sige, at du, selv om du er trådt ud af bestyrelsen, hæfter for de ting, du har været med til at beslutte i den tid, du sad i bestyrelsen.

Hvad med suppleanter?

Hvis de deltager i de beslutninger, der er blevet taget i bestyrelsen, kan de på lige fod med de øvrige bestyrelsesmedlemmer ifaldes bestyrelsesansvar.

Kan jeg blive holdt ansvarlig for beslutninger, jeg har stemt imod?

Nej, bestyrelsesansvaret er som beskrevet tidligere individuelt, men det kræver, at der på bestyrelsesmøderne er ført et referat med stor præcision. Er det ikke ført til referat, at du har stemt imod en beslutning, kan det være vanskeligt at bevise.

 

Gå i dybden:

Erhversstyrelsen: Bestyrelsens ansvar i andelsboligforeninger.

Ret & Råd: Frivilligt bestyrelsesmedlem i foreninger.

Andelsboligforening.nu: Grænserne for bestyrelsens dispostioner og magt.

Willis: Ledelsen i A/B og E/F advares om erstatn ingskrav.

 

Kontakt jeres ejendomsadministrator

Er du i tvivl, eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte jeres ejendomsadministrator. Oversigt over medarbejdere.

 

« Tilbage til oversigt.

Log på ProBo


Klik på linket nedenfor og log på din ejendoms ProBo, hvor du kan hente ejendommens nøgledokumenter m.m.


https://probo.dk/

Hvad leder du efter?


Brug formularen til at finde det du søger i vores mange artikler omkring andelsboliger, ejerboligforeninger og ejendomsadministration: