Generalforsamling – hvad er det og hvorfor skal jeg deltage?

Generalforsamling – hvad er det?

En generalforsamling er det årlige møde hvor beboerne har mulighed for, at blive hørt.

Det er også på generalforsamlingen, at man kan høre, hvordan foreningen kører. Det kan fx være omkring økonomien, den daglige drift eller ting der skal ændres. Der kan være ting, der skal renoveres eller ombygges.

Foreningens beboere kan blive enige om, hvad der skal fokuseres på. Det kan fx være om det er tid til, at få skiftet taget på ejendommen. Måske skal man vente nogle år og i stedet for, bruge pengene på en anden form for renovering.

Det er også på generalforsamlingen, der afstemmes i forhold til, at have tilladelse til, at have vaskemaskine eller husdyr. I det hele taget få indblik i hvordan foreningen generelt fungerer.

Er der ting, som skal ændres eller fungerer det som det plejer og som det bør gøre.

Med en generalforsamling har beboerne mulighed for, at blive hørt og også for at se de andre beboere. Det er ofte, at man rent faktisk ikke ved hvem man bor i nærheden af. Her er generalforsamlingen en rigtig god mulighed for, at lære hinanden bedre at kende.

Hvorfor skal jeg deltage i generalforsamlingen?

Det er vigtig at komme til en generalforsamling, fordi beboerne ofte i løbet af året har rigtig mange ting, som de gerne vil have ændret på eller have gjort bedre.

Hvis man ikke møder op til den årlige generalforsamling og deltager i debatten, så er det meget svært at blive hørt efterfølgende.

Det er på den årlige generalforsamling, at man har mulighed for, at få nogle forslag igennem og få ændret på nogle ting.

Hvis man bor i en andelsboligforening eller ejerboligforening, så ejer man ikke blot sin egen lejlighed, man ejer også fællesarealerne sammen med de øvrige beboere. Alle er naturligvis interesseret i, at have så gode forhold som muligt – en god vaskekælder, en god gårdhave, gode fælles faciliteter m.m.. Derfor er det rigtig vigtigt, at møde op og komme med nogle forslag.

Det er naturligvis også vigtigt, at lytte til hvad andre har, at sige og på den møde imødekomme hinandens behov bedst muligt. På den måde kan man få et rigtig godt fællesskab – ikke kun i sin egen lejlighed, men også uden for lejligheden.

« Tilbage til oversigt

Log på ProBo

Klik på linket nedenfor og log på din ejendoms ProBo.

Hvad leder du efter?

Brug formularen til at finde det du søger i vores mange artikler omkring andelsboliger, ejerboligforeninger og ejendomsadministration: