Fra budget til revision
AF Jakob Hallas-Møller , ADM. Ejendomsadministrator HD (R)
Her kan du få viden om mulighederne for at gøre det nemmere at lave jeres regnskab
Fra budget til revision
Har I den optimale proces for jeres regnskabsopstilling fra A-Z? I princippet kan alle opstille et regnskab og lave et budget, men man skal holde tungen lige i munden for at undgå mange efterposteringer og en masse ekstra postgange, når det hele skal gøres op.
Gør det nemt for jer selv
Som bestyrelse har I ansvaret for aflæggelse af årsregnskabet. Derfor kan I gøre det nemmere for jer selv, hvis I løbende holder styr på de bilag, der skal sendes til revision. Eller som minimum har helt styr på, hvad der skal sendes, når tid er. Husk at der ofte er mange eksterne partnere, der skal komme med input. Selve opstillingen af årsregnskabet kan I selv stå for, eller få jeres revisor eller ejendomsadministrator til at hjælpe med (oftest mod merbetaling). I kan også med fordel tænke ind allerede i budgettet, hvordan jeres årsregnskab udformes, så der kommer færre justeringer.
Jeres ejendomsadministrator kender jer som oftest bedst
Husk at bruge jeres ejendomsadministrator. I de fleste tilfælde er der løbende og tæt dialog med jeres forening og i særdeleshed jeres bestyrelse. Derfor vil jeres ejendomsadministrator som udgangspunkt også som de første vide besked, hvis I fx starter en byggesag op eller foretager andre større investeringer, der ikke var planlagt i budgettet. Jeres ejendomsadministrator kan derfor hjælpe med at sikre jer, at I får sende de rette oplysninger frem.
Kan det gøres nemmere?
I Vest Administrationen arbejder vi ud fra visionen ”Vi vil gøre det nemt at være bestyrelse”. Derfor har vi, som mange andre ejendomsadministratorer, samlet hele processen fra budget til revision i én pakke, hvor vi tager hånd om hele regnskabsprocessen, der planlægges ud fra dato for Generalforsamlingen. Det være sig dialog med revisor og de interne processer i Vest Administrationen mellem jeres daglige ejendomsadministrator og regnskabsafdelingen.
Ved at samle det hele ét sted vil I opleve en større sammenhæng, da samme skabelon bruges fra budget til bogføring til regnskab. Ofte vil der være behov for efterposteringer, når der er flere parter inde over, hvilket kan skabe forvirring og besvær. Udover en bedre proces kan I ydermere selv følge med løbende via ProBo, og når regnskabet er lavet. Det giver også jeres forening den fordel, at jeres daglige ejendomsadministrator kender skabelonen, da de fleste af vores kunder bruger den.
Kan man spare på prisen
Måske. Men prisen afhænger selvsagt af den valgte metode og de respektive parters individuelle takster. Det kan altså være både billigere og dyrere i kroner og ører, men I kan spare tid og mentale kræfter ved at samle hele processen ét sted.
Kontakt jeres ejendomsadministratorHar du spørgsmål? Kontakt din ejendomsadministrator tlf. 3324 6126 eller email info@vestadm.com |
EJENDOMS- ADMINISTRATION
Leder du efter en professionel ejendomsadministrator? Vi har mere end 30 års erfaring med ejendomsadministration og byggestyring for andels- og ejerboligforeninger og gårdlaug.
KONTAKT OS
Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os. Udfyld formularen og vores venlige og dygtige reception hjælper dig.
HOLD DIG OPDATERET
Her har du muligheden for at få værdifuld viden om ejendomsadministration af andels- og ejerboligforeninger. Vi vil hellere levere kvalitet end kvantitet til dig, så forvent ikke mere end 1-2 informationsemails om måneden.